Polecamy         
apartamenty
i pokoje gościnne

turystyka
kraków noclegi
fotograf kraków
wrocław noclegi
poznań noclegi

Nasłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe
Schier Wiesław
Zobacz!


Polskie lotnictwo wojskowe 1920-1939
Mordawski Hubert
Zobacz!


Skrzydła wojny
Decydyjąca siła
XX wieku

Boyne Walter J.
Zobacz!

        

POLSKIE SAMOLOTY BOJOWE

PWS-1
Samolot myśliwski skonstruowany w Podlaskiej Wytwórni Samolotów w 1927 roku. Był to jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat uzbrojony w 2 ruchome i 2 stałe karabiny maszynowe. Osiągał prędkość maksymalną 232 km/h.

PZL P-7 i P-11
Jednomiejscowy myśliwiec, ekploatowany w latach 1932 - 1939 (P-7) i 1934 - 1939 (P-11). Zygmunt Puławski, główny konstruktor polskich zakładów PZL, stworzył rodzinę metalowych górnopłatów myśliwskich o skrzydłach w kształcie spłaszczonej litery M. Rozwiązanie to pozwoliło uzyskać doskonałą widoczność z kabiny pilota. W czasie gdy zostały wprowadzone do służby, należały do światowej czołówki w dziedzinie konstrukcji myśliwskich. Jednak z chwilą rozpoczęcia przez Niemców działań wojennych we wrześniu 1939 roku były już one przestarzałe. Myśliwce te, pomimo swojej słabości technicznej, użyte we właściwy sposób przez dobrze wyszkolonych pilotów, zadały bardzo duże straty lotnictwu nimieckiemu.

PZL 23A "Karaś"
Samolot rozpoznawczo - bombowy z 1936 roku, skonstruowany w warszawskich Państwowych Zakładach Lotniczych, jednosilnikowy dolnopłat uzbrojony w dwa ruchome karabiny maszynowe oraz 1 karabin stały. Jeden z nich strzelał do przodu, a pozostałe do tyłu (z tradycyjnego stanowiska tylnego strzelca oraz z podkadłubowej gondoli bombardiera). Jego załogę stanowiły 3 osoby. Osiągał prędkość do 304 km/h, zasięg 1300 km i mógł przenosić 700 kg bomb. Większość Karasi eksploatowanych w Polsce została użyta bojowo.

PZL 37B "Łoś"
Bombowiec z 1938 roku, jedna z najnowocześniejszych konstrukcji tego okresu na świecie (w klasie bombowców średnich). Był dwusilnikowym dolnopłatem o zasięgu 1750 km i maksymalnej prędkości 412 km/h na wysokości 2800 m. Załogę stanowiły 4 osoby, które miały do dyspozycj 3 ruchome karabiny maszynowe. Mógł przenosić ładunek o ciężarze 2580 - 3020 kg bomb. Na uwagę zasługiwała jego zwrotność, którą można było porównać z ciężkim myśliwcem. 36 samolotów znalazło się 1 września w jednostkach liniowych. Były one z dobrym skutkiem używane bojowo, czym udowodniły swoją wysoką klasę. Do września 1939 roku wyprodukowano około 120 tych samolotów. W powietrznej walce brało udział jednak jedynie ok. 40, bo część nie była jeszcze uzbrojona lub została zniszczona na lotniskach. Pomimo tego że nie sprawdzono ich na szeroką skalę w walce, to ich konstrukcja była na tyle ciekawa, że Niemcy chcieli się tym samolotom przyjrzeć we własnych zakładach. Część samolotów ewakuowanych do Rumunii wykorzystywała później tamtejsza armia. Jeden z rumuńskich nalotów przyczynił się zresztą do wybuchu wojny pomiędzy Związkiem Radzieckim a Węgrami. Przed wrześniem 1939 roku zakupem licencji na te samoloty zainteresowana była Belgia oraz Hiszpania.

PZL 38 "Wilk"
Samolot wielozadaniowy (pościgowy, szturmowy, bombowiec nurkujący) z 1938 roku, dwusilnikowy oraz dwumiejscowy dolnopłat, uzbrojony w 1 działko kaliber 20 mm, 2 stałe oraz 2 ruchome karabiny maszynowe. Zabierał na pokład bomby o masie 300 kg. Osiągał prędkość 465 km/h oraz zasięg 850 km.

PZL TS-11 "Iskra"
Samolot szkolno - treningowy z 1963 roku, wyposażony w silnik odrzutowy, samolot został uzbrojony w działko 20 mm i bomby o masie 100 kg. Jej odmiana TS-11 "Iskra bis" (1964) zyskała opinię jednego z najlepszych samolotów szkolno - treningowych świata. "Iskra bis" osiągała prędkość 720 km/h i zasięg 1250 km.

PZL I-22 "Iryda"
Samolot szkolno - bojowy z 1985 roku, dwumiejscowy grzbietopłat wyposażony w turbinowe silniki odrzutowe, został uzbrojony w stałe działko dwulufowe oraz bomby i pociski rakietowe. Osiąga prędkość 834 km/h i zasięg 1820 km.

PZL-230 "Skorpion"
Projektowany samolot bezpośrednego wsparcia, przeznaczony m.in. do zwalczania czołgów nieprzyjaciela. Projekt ukończony został w 1991 roku, ale jego realizacja została wstrzymana ze względu na braki finansowe.








Copyright © 2004- prlk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Aktualizacja: